Mednarodni kongres Šport skozi oči psihologije 2023
Kot soavtorica je napisala priročnik za športno psihologijo Šport z bistro glavo in knjižico s CD-jem z naslovom Sproščanje, moj mali priročnik
Sodeluje tudi v raziskovalnih projektih. Njeni raziskovalni interesi so povezani z njenim kliničnim delom in se v zadnjem obdobju usmerjajo predvsem na področje psihopatologije v vrhunskem športu, kar je osrednja tema njene doktorske raziskave.
Povzetki predavanj
Skupaj do odličnosti: Kako lahko 5C program pomaga trenerjem in staršem podpirati psihološki razvoj in dobro počutje mladih športnikov
Šport mladih je izvrstna priložnost za psihološko rast in razvoj mladih športnikov, če trenerji in starši poskrbijo za ugodno in podporno okolje. Profesor Harwood bo predstavil načela in cilje svojega programa 5C (zavezanost, komunikacija, koncentracija, nadzor, samozavest; Harwood, 2008; Harwood & Anderson, 2015; Harwood et al., 2015). Pojasnil bo, kako lahko trenerji razvijajo svojo samozavest za vključevanje psihologije v svojo trenersko prakso ter kako učinkovito sodelovati s starši, da bi bili ti lahko najboljša možna podpora mlademu športniku.
Multidisciplinarna ekipa za podporo: vloga psihologa
Na tem predavanju bomo raziskovali multidisciplinarne ekipe v vrhunskem športu. Poglobili se bomo v pomembnost vključevanja različnih strokovnjakov, ki lahko z svojim znanjem sodelujejo pri celostnih rešitvah za športnike. Ključni poudarki bodo na modelu Patricka M. Lencionija o težavah v ekipi – kot so pomanjkanje zaupanja in zavezanosti – ter značilnostih učinkovitih ekip, ki poudarjajo zaupanje, odprto razpravo in skupno odgovornost. Definirali bomo vlogo psihologov v teh ekipah ter podrobno opisali njihovo odgovornost in pomen. Hkrati bomo poudarili pomen multidisciplinarnih pristopov v vrhunskem športu za celostno skrb za športnika, izboljšanje uspešnosti in osebnostni razvoj ter obenem razmišljali o realnih izzivih oblikovanja in delovanja v teh ekipah.
Miselnost športnika in ekipe: kaj lahko naredi trener?
Miselnost lahko opredelimo kot implicitno prepričanje, ki ga posameznik ima o sebi in svojih sposobnostih. Na splošno lahko razlikujemo med dvema vrstama miselnosti: fiksno in prilagodljivo miselnostjo. V športu se miselnost nanaša predvsem na to, ali pripisujemo uspeh trudu ali talentu. Športniki s fiksno miselnostjo so manj dovzetni za kritiko, poskušajo se izogniti izzivom ali situacijam, v katerih niso prepričani, da bodo uspešni. Prav tako pogosteje obupajo po napaki in so nagnjeni k iskanju izgovorov ob neuspehu. Po drugi strani pa športniki s prilagodljivo miselnostjo kritiko dojemajo kot informacijo, ki je koristna za njihov dolgoročni razvoj. Prav tako se pogosteje lotijo novih, negotovih situacij, ker jih vidijo kot priložnost za učenje in napredovanje. Raziskave so pokazale, da prilagodljiva miselnost povečuje verjetnost dosežkov. Hkrati pa potrjujejo tudi, da je na miselnost mogoče vplivati in jo spremeniti. V tem predavanju se bomo osredotočili na učinkovite pristope, ki jih lahko uporablja trener za razvoj želene miselnosti pri športnikih ali ekipah.
Vloga trenerjev pri razvoju nadarjenih in vrhunskih športnikov: Športno psihološka perspektiva
Raziskave so potrdile pomembno vlogo, ki jo imajo psihološki dejavniki kot dejavniki uspešnega razvoja nadarjenosti in vrhunskih dosežkov, zato so identifikacija teh dejavnikov ter način njihovega razvoja in uporabe v ospredju pozornosti športnih psihologov. Na podlagi opredelitve psiholoških značilnosti in veščin, ki jih potrebujejo nadarjeni športniki, ko se razvijajo v začetni, razvojni in mojstrski fazi športne kariere, bo podan pregled vloge in vpliva psiholoških kompetenc, kako jih prepoznati, kako jih razvijati in zlasti o primarni vlogi trenerja (in sekundarni vlogi športnega psihologa) v tem procesu razvoja psiholoških kompetenc pri svojih športnikih. Na voljo bodo primeri iz različnih športov.
Pot k modelu trajnostnega trenažnega procesa v športu
Elitni šport športnike potisne čez njihove fizične in psihološke meje. Nedavni primeri vrhunskih športnikov, kot sta Michael Phelps ali Simone Biles, kažejo, kako je lahko kontekst vrhunskega športa škodljiv za duševno zdravje športnikov, saj zahteve po uspešnosti običajno presegajo športnikove osebne vire, kar vodi vodi v to, da je šport na elitni ravni velikokrat netrajnosten proces. Predavanje bo obravnavalo vprašanja, povezana s potrebo po redefiniciji perspektiv trenažno-tekmovalnih procesov. Po eni strani bi morali nadzorovati zahteve do športnikov, po drugi pa mora tudi sam proces priprave športnika opremiti z učinkovitimi in močnimi psihološkimi viri podpore. S tem ciljem bo predlagan model trajnostnega trenažnega procesa v športu.